Alla inlägg under december 2007

Av Catten - 27 december 2007 15:41

Julen, menar jag alltså.....


Julafton -07 var nog den märkligaste i mitt liv, som jag minns det - jag hade en "grooming day" : fixade naglar och lade ansiktsmask, färgade håret och pratade med ett antal vänner och familjemedlemmar i telefon. För övrigt var det stillsamt, ända tills jag gav mig i väg till E för att ha en "singelmammajulafton" med lammkotletter och glögg en masse.


Tyvärr var hennes ex "lite krasslig" och orkade därför inte ta hand om sina söta barn, 5 och 6 år gamla, så större delen av kvällen ägnades åt att titta på M:s enorma bärgningsbil och lyssna på S:s gnäll över hur trött hon var, samt dessutom höra E:s förklaringar till exet i telefon om varför barnen inte ville önska honom god jul....märkligt va, när pappa vägrar ta emot dem som avtalat? 8-(


Nåja, vi kom iallafall iväg som planerat, om än en aning sent, för att förgylla midnattsmässan med våra ljuva stämmor och det gick väl....hyfsat!? Tyvärr har vi en tradition i vår kyrka att en äldre man sjunger "Adams Julsång (aka O helga natt). Denne man har dock överskridit sin kompetens med ungerfär 15 år, och det HAR varit komiskt att lyssna på hur hans röst brister på de höga tonerna, men nu är det enbart tragiskt. Hur säger man till någon utan självinsikt att "nu är det nog"?


Juldagen packade jag bilen med P18 och 16, samt F15 och 14 för resa till mina föräldrar. Det blev exakt så som jag förutspått. Mat, fika, mera mat, mera fika och sen lite mera mat......Strax innan läggdags hade ungarna fått nog och övernog av att vara där, men vi hade ju dock lovat att stanna över och så fick det bli. Annandagen gick i gnällets tecken, att en 14-åring kan bli så pipig över att vara utan dator i två dagar övergår mitt förstånd!


Eftersom jag känner viss plikt så stannade vi ändock över middagen och därefter ställde vi kosan mot Växjö och mellandagsrean, eftersom barnen fått både cash och presentkort i julklapp. Den enda som shoppade något var dock jag - jag kunde inte låta bli JLo:s parfym "Glow after dark" och dammsugarenför 99:- på MediaMarkt......lite skoj och lite plikt är väl en bra blandning!?


Sen åkte vi hem till mig och svullade chips och julegodis, fruktsallad och glass medan vi glodde på två DVDfilmer......med fyrkantiga ögon och klotrund kroppshydda gick jag suckande till sängs och det tog sin lilla tid att somna kan jag säga...som vanligt - fast den här gången berodde det lika mycket på att det inte gick att ligga på NÅGOT håll, magen tog liksom emot!! =(


Dagens trevligaste överraskning (NOT) kom när F14 skulle åka iväg med sin plastmorsa och "bara" skulle kolla mobilen innan hon åkte...mmhhmmmm, hon har alltså slarvat bort sin nyinköpta 2200:- mobil, den tredje på sex månader!! Gråt och tandagnisslan och farhågor om en snart förestånde avrättning när fadern får veta det.....Så det är väl i stort sett vad jag roat mig med denna eftermiddag - ringa till mobilen om och om igen utan att få svar, samt ringa alla de butiker fröken var inne i igår, tyvärr utan att få napp. Nu ska jag göra en förlustanmälan hos Polisen, utan att ha något större hopp om att någon vänlig själ har lämnat in den, en sådan leksak är nog alldeles för begärlig om någon skulle hitta den......


Är inte julen slut snart?

Av Catten - 21 december 2007 17:48

det kommer att bli jul, oavsett hur ogärna jag vill det....


två gånger har jag åkt på att göra julgodis, en gång hos exet och en gång med Cuddi eftersom hon lovat ta med det till släkten på julafton. Missuppfatta mig rätt nu, jag gillar iofs att pyssla och dona i köket, men det blir så haussat hela tiden....precis som med maten och klapparna ska man bara göra mer, mer och mer...Nya recept ska provas, men inga gamla slopas.


Modern har pratat i närmare två månader om vad för mat som ska serveras under de två knappa dagar ungarna och jag ska tillbringa med henne och fadern under helgen. Alla frågar ständigt om jag är färdig med julklapparna och när jag som hastigast tittade in på Maxi häromdagen baxnade jag inför mängderna med människor med överfyllda kundvagnar. Överkonsumtion - ja, helt klart! Hur meningsfullt är det att köpa på sig alla dessa mängder med mat och juldekorationer och klappar?


Jag, och många med mig är trötta på julmaten redan nån gång i november efter alla olika julbord man bevistat, juldekorationerna sitter uppe i max tre veckor och är "omoderna" till nästa jul. Den svarta plastgran du köper som högsta mode i år är förskräcklig nästa jul......klapparna till ungarna slits upp på ett litet kick och är sönderlekta nån gång strax efter trettonhelgen.


Cynisk - jag? Inte då, bara vis efter närmare tjugo års julfirande med egna ungar. Inte så att mina ungar är vårdslösare eller mer otacksamma än andras, det ÄR ju bara så där det funkar nu! När butikerna är överfyllda med "vill ha"-varor, behöver man inte vårda sig så väl om det man just fått. Jag tror inte att det bara är barn som fungerar så där, jag vet vuxna som köpt tex en mixer, och som efter en månads användning kommit på att man "nog behöver" den där med "extended usages" och köper en ny, större, kraftfullare, bättre.....


Ja, jag vet inte - nöden är uppfinningarnas moder i det här huset och det jag inte har klarar jag mig helt enkelt utan. Prylmänniska har jag aldrig varit och kommer förhopppningsvis inte heller att bli, och utan att sätta mig på alltför höga hästar ska jag naturligtvis erkänna att det finns vissa saker jag inte varken kan eller vill klara mig utan. Men så här års blir jag ändå lite filosofisk och funderar över om vi verkligen behöver allt det där vi köper på oss??


Vårt resultat under gårdagen: Romfudge, Wienernougat, Snickersgodis, knäck och pepparkakskola.

Av Catten - 16 december 2007 17:59

Är det lagen om alltings jävlighet som samverkar på något vis?


Så fort en sak är bra, så är det nåt annat som går åt jäsicken och det får mig att fundera på om det finns någon kosmisk kraft som strävar efter att hålla vågskålarna balanserade?


Å ena sidan fick jag uppsägningslön från mitt jobb och å andra sidan damp det ner ett krav från Ängelens skolbilder som jag inte ens fått se, samt fick jag parkeringsböter....Å ena sidan har jag helt plötsligt fått en fungerande relation till mitt ex och å andra sidan vet jag inte riktigt vad som händer med..ja, "han den där"..... Å ena sidan mår jag bra av min medicin och å andra sidan ger den en aptitökning.....Å ena sidan har jag skaffat mig lite fler tv-kanaler och å andra sidan ringde Radiotjänst i fredags och idag dök en liten kontrollant upp.....


När jag var liten sa min mormor ofta: "Vi tar igen på gungorna det vi förlorar på karusellerna", och i det här läget förstå jag precis vad hon menade!

Av Catten - 13 december 2007 12:16

Det är Catten i ett nötskal det!


Jag borde må bra, slicka morrhåren som om jag just tömt ett helt fat med grädde,men inte jag inte! Böckerna är utlästa, korsorden är inget kul, ingen rolig är inloggad nånstans, telefonen är tyst, maten smakar inte, bonnakanalerna på tv visar bara debatt- och barnprogram.


Jag vill inte vara här, jag vill vara därborta -------------->


Inte för att GÖRA så himla mycket, bara för att vara..................nära!!

Av Catten - 1 december 2007 20:05

Idag var det dags för traditionsenligt pepparkaksbak hos moråfar. Traditionen uppkom ursprungligen nån gång i forntiden när mina barn var små och så hjärtans gärna ville baka pepparkakor. Det ville inte deras mor, eftersom under hela hennes uppväxt hade alla pepparkaksdegar som någonsin korsat hennes väg jävlats ordentligt med henne.


Alltså skeppar man iväg barnen till mormorfar, som besitter EONER av mycket mera tålamod med både degar och kladdande barn så tillgodoses på det viset (minst) tre behov. Denna tradition har alltså bestått genom åren, så pass att det i år var P16 som tog eget initiativ till den och idag har den begåtts, med lite annourlunda besättning än under tidigare år. Utgått har (ex)maken och P18, och tillkommit har P16:s flickvän och Ängelens bästa kompis.


Sålunda bemannade genomarbetades en dubbel sats pepparkaksdeg, och när den hastigt försvunnit i form av gubbar, grisar, ringar och hjärtan (och en icke föraktlig del ned i min mage) beslöts det att även baka lussekatter, när ändå skaparglädjen stod högt i tak. Sagt och gjort, en dubbel sats saffransdeg tilllreddes och även den bakades upp i rasande fart och under MASSA skoj och glam!


 Så idag har jag haft kul, himlans jättekul med rara "barn" och imorgon är det söndag, då ska jag sjunga 1:a Adventssånger, sen är det måndag och då ska jag packa klart och sen ska jag åka buss. LÅNGT!!!


*måste vila mig i form*

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards