Direktlänk till inlägg 15 juni 2008

Ibland får man

Av Catten - 15 juni 2008 16:04

anledning att tänka till lite extra!


Dagens ämne när H höll i gudstjänsten var "fördömande". Hon pratade länge och innerligt om hur lätt det är att döma andra människor, enbart utifrån sig själv och sina tankar, förmågor och åsikter.Det som går lekande lätt för en person kan ta hela arbetsdagen i anspråk för en annan. Hon använde sig av uttrycken om att "efter sig själv dömer man andra", hur lätt det är att se flisan i den andres öga, men inte bjälken i sitt eget, om hur mycket lättare livet skulle vara om man istället för att omedelbart se till det negativa istället hjälpte till att bära varandras bördor.


Lätt bibelsprängt blir det här i dag, men man behöver inte vara religiös för att ta till sig budskapet om att inte fördöma, att inte döma hunden efter håren och alla de där andra klyschorna vi använder i stort sett varje vecka, men utan att egentligen se till dess djupare innebörd. För visst är det så - speciellt om man varit med om en trängd situation som man inte riktigt vet hur man ska hantera - att det är betydligt enklare att stjälpa skuld och ansvar på den andre och självrättfärdigande påstå att man själv minsann inte har del i det som hänt/ händer? 


"Om du bara inte" påstås vara ett av de mest använda uttrycken i en relation som börjar knaka i fogarna, och om jag tittar bakåt i backspeglen några år så är jag beredd att instämma. Det blev en hel del anklagelser under åren och prästens ord vid vigselceromonin som var just "bär varandras bördor" kändes till sist oerhört avlägsna. Det är aldrig ens fel att två träter, men som sagt, det är så oerhört mycket lättare att fördela skuldbördan för det inträffade på någon annans axlar. Hur man mår inom sig vid ett sådant beteende är ju en helt annan fråga.........


Ett annat bibelcitat är ju "Den som är utan skuld må kasta första stenen" och det är också något många av oss inte alls klarar av att leva efter. Ofta, ofta får man höra hur det tisslas och tasslas om än det ena, än det andra och först i efterhand kan man komma att inse att för det första handlar det för det mesta om hörsägen, vilket inte innebär 100%ig trovärdighet, för det andra kan man hjälpa till att skapa en höna av en fjäder...och för det tredje...har jag själv aldrig varit i en liknande situation?


Jag hann tänka mycket, mycket idag.........


*tänker fortfarande*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards